Filmrecension

Vi på Whalopedia tycker att filmer om valar är inspirerande, för att inte tala om underhållande! Därför vill vi lyfta fram några av våra favoriter/bottennapp. Varför inte själva koppla in den där VHS-spelaren ni har liggande där hemma? Vi kan lova att det blir ett par härliga timmar med underbar 90-tals nostalgi!

”Rädda Willy”, 1993

Filmen handlar om föräldralösa Jesse, som finner sin själsfrände i späckhuggaren Willy, som nyss tagits i fångenskap på ett delfinarium. Willy är egentligen alldeles för stor och gammal för att kunna bli upplärd och tränad till att bli en showartist, men den girige ägaren vägrar erkänna nederlag. Det blir upp till Jesse och hans två medarbetare att försöka hjälpa Willy…

Vi på Whalopedia tycker att ”Rädda Willy ” förtjänar 4/5 valar, då den innehåller många olika aspekter på valar i fångenskap. Vi gillar framförallt att valen i fråga, Keiko som den egentligen heter, själv blev släppt ut i havet efter massivt påtryck från fansen. Till skillnad från de flesta andra filmer benämns späckhuggarna som ”orca” istället för ”killer whales”, vilket låter betydligt trevligare än det senare. Vi vill dock påpeka att det ändå inte är en lysande idé att hoppa ner i en bassäng med en späckhuggare, då de fortfarande rör sig om predatorer som är vana vid det öppna havet, och inte trivs när de blir instängda.

Som avslutning vill vi bara säga att det är en väldigt underhållande film, och vi rekommenderar den varmt, även om den kanske inte alltid är så verklighetstrogen (spana bara in Willys 7 meters hopp i slutet!).